pondelok 17. júla 2017

Zaklínač I. Poslední přání- The Witcher I.= Andrzej Sapkowski



Autor: Andrzej Sapkowski
Originálny názov : Ostatnie życzenie
Séria : Zaklínač ( Saga o Wiedźminie ) 
Časť : prvá
Počet strán : 342

Vydavateľstvo : Leonardo
Rok vydania : 2011
Prvé vydanie originálu : 1993
Čítané v jazyku : CZ





Hneď ako prvé, predtým ako sa pustíte do tejto knihy Vás musím upozorniť. že ak nemáte nejaký vzťah k fantasy istotne to nebude kniha pre Vás. Avšak pre jej milovníkov je poľský spisovateľ Andrzej Sapkowski isto jeden z top autorov v tomto žánri a diela ako Zaklínač je preložené do mnohých jazykov i vo forme audiokníh. Niektorí tento príbeh poznajú z PC či PS hier alebo uzreli nie celkom podarenú filmovú podobu. Ale verím, že ako seriál, ktorý sa chystá bude stáť zato. Ale vráťme sa ku knihe. Je to príbeh podivných tvorov a kúziel a hlavnou postavou je zaklínač Geralt z Rivie. V ľuďoch vzbudzuje strach a preto je samotár, ktorý nemá rodinu ku ktorej by sa vracal a tak cestuje svetom a likviduje populáciu netvorov :) Prostredie v ktorom sa dej odohráva mi skvele vyhovuje tak
ako i reč medzi postavami. Na jednej strane to nie každému sadne dobre ale na druhej je to milé spestrenie dnešných kníh kde je nadávkami prepchatá pomaly každá stránka. Priznám sa, že i v tejto sa to ku koncu trošku skĺzlo k vulgarizmom ale holt prekladateľ to videl takto asi správne. 

Čo by Vás mohlo prekvapiť sú jemné náznaky postáv z rozprávok, ktoré pozná hádam každé dieťa. Ako napríklad Snehulienka a jej jablko...nebolo to výslovne písané o nej ale bolo to písané len ako o neznámej dievčine, ktorú jej rodina chcela otráviť jablkom alebo nechať ju v lese s lovcom, aby ju zabil, ktorý ju nakoniec pustí a z nej sa stane divožienka s družinou :D Objavia sa tam i náznaky Zlatovlásky a dokonca i Popoluška a jej stratená lodička...Nenechajte sa teraz mnou zmiasť, že ide o nejaký retelling to iste nie ale tieto podobnosti mi proste bili do očí a nešlo to prehliadnuť :)


Je to asi tak, jako bys řekl, že štír je hezčí než tarantule, protože má takový roztomilý ocásek...(295)



Celá kniha je rozdelená do menších príbehov možno lepšie pomenovanie by boli asi poviedky, ktoré na seba nie celkom nadväzujú takže sa nemusíte obávať, žeby ste sa stratili v príbehu. Nie som nato zvyknutá a bolo to spočiatku pre mňa mätúce dokonca i v menách mám doteraz cocktail. Možno po ďalšej knihe to bude lepšie. Jedným pozitívum je, že vďaka tomuto štýlu sa prostredie mení a v každej poviedke rieši čosi iné, takže pocit stereotypu by nemal nastať. Síce som očakávala typický príbeh s príšerkami a nie poviedky ale i tak nakoniec ma to celkom bavilo a čítalo sa to samo a i preto som sa rozhodla pre 4hiezdičky, pretože niektoré príbehy ma síce neohúrili ale boli i tie, ktoré boli vážne skvelé. 

Bola škoda, že mnohé nové názvy som musela googliť, aby som vôbec tušila o čo ide a tu mi tak trošku chýba taký ten sprievodca, maličký slovníček aspoň na niektoré slovíčka ale zvládla som to :) Čo sa mňa týka je to kniha, ktorá by nemala obísť žiadneho knihomola, ktorý fandí fantasy. Iste si každý nájde minimálne jeden príbeh, ktorý mu sadne v tú správnu notu. Ešte jednu maličkosť môžete v tejto drobnučkej knižočke nájsť a to kresby, ktoré to trošku spestria. Sú síce podivné ako celý ten príbeh ale je to niečo iné a to je veľké plus. Takže za mňa odporúčam a pridávam posledné upozornenie, aby ste si vybrali keď už tak české vydanie, pretože čo som sa dopočula to slovenské sa moc nevydarilo a české si myslím, že bolo fajn. Tak teda čítaniu zdar :)




Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára